§ 1 Innledning
På Idrettstinget 2015 ble følgende tatt inn i barneidrettsbestemmelsene:
«Særforbund plikter å innta sanksjonsbestemmelser for brudd på barneidrettsbestemmelsene i eget kamp- og konkurransereglement, herunder hjemmel til å ilegge bøter til idrettslag og til å frata utøvere retten til å delta i konkurranser. Sanksjonene skal være i samsvar med NIFs lov § 11-2. Ved gjentatte eller alvorlige brudd på bestemmelsene, skal saken anmeldes til NIFs domsutvalg.»
Forarbeidene til bestemmelsen lyder:
«Overtredelser av barneidrettsbestemmelsene bør primært løses gjennom informasjon og dialog i idrettslagene. Praksis viser imidlertid at dette ikke alltid er tilstrekkelig. Alvorlige eller gjentatte brudd på bestemmelsene bør alltid påtales til et domsorgan. For øvrig bør det enkelte særforbund håndheve bestemmelsene gjennom eget kamp- og konkurransereglement. NIFs lov § 11-2 legger da begrensninger på hvor strenge sanksjoner som kan ilegges. Særforbundene må derfor vedta egne bestemmelser som gir hjemmel for å sanksjonere ved brudd på barneidrettsbestemmelsene.»
§ 2 Virkeområde
(1) Dette reglementet gjelder ved overtredelse av Idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett (NIFs barneidrettsbestemmelser). Sanksjonsreglementet er gitt med hjemmel i NIFs lov §11-2.
(2) Straffesaker etter NIFs lov, eller gjentatte og alvorlige brudd på barneidrettsbestemmelsene skal behandles av NIFs domsutvalg.
(3) Sanksjonsreglementet gjelder for:
- Norges Bokseforbund (NBF), NBFs organisasjonsledd og deres medlemmer.
- Enhversom deltar på idrettsarrangement, trening eller annen idrettslig aktivitet organisert av, eller i samarbeid med NBF eller NBFs organisasjonsledd.
- Enhver som representerer NBF eller NBFs organisasjonsledd på konkurranser eller organisert trening.
- Enhver som i sammenheng med idrettsaktivitet, bistår og/eller utfører oppgaver for utøver, NBF eller NBFs organisasjonsledd.
- Enhver som har forpliktet seg til å følgeNBFs eller NBFs organisasjonsledds regler eller vedtak, sanksjonsreglementet og NIFs barneidrettsbestemmelser.
§ 3 Vilkår for at sanksjoner kan ilegges
(1) For å kunne ilegge sanksjoner må person eller organisasjonsledd, jf. § 2 (3), ha brutt NIFs barneidrettsbestemmelser. I tillegg må det foreligge forsett eller uaktsomhet. For at sanksjoner skal kunne ilegges et organisasjonsledd må en som har handlet på vegne av organisasjonsleddet ha utvist skyld. Manglende kjennskap til idrettens regelverk eller bestemmelser gitt i medhold av dette, er ikke sanksjonsbefriende eller sanksjonsnedsettende.
(2) Medvirkning rammes.
(3) Forsøk likestilles med fullbyrdet forgåelse, dog slik at forsøk kan sanksjoneres mildere
§ 4 Sanksjoner
Sanksjoner som kan anvendes er:
- irettesettelse,
- bot oppad begrenset til kr 50 000 pr. person og kr 500 000 pr. organisasjonsledd.
- tap av plassering/resultat/poeng,
- bortvisning fra hele eller deler av anlegg, lokaler mv. organisasjonsleddet disponerer,
- nektelse av adgang til, eller andre begrensninger i adgangen til bruk av, hele eller deler av anlegg, lokaler mv. organisasjonsleddet disponerer i inntil 12 måneder,
- tap av rett til å delta i konkurranser og/eller organisert trening inntil 12 måneder eller et
bestemt antall kamper/konkurranser. Slik sanksjon kan besluttes slik at den helt eller delvis får virkning i terminfestet konkurransesesong. Ved ileggelse av en sanksjon på mer enn 6 måneder, skal avgjørelsen sendes NIFs domsutvalg for vurdering av om sanksjonen skal utvides til å omfatte flere organisasjonsledd.
§ 5 Avgjørelsesmyndighet
Sanksjonen avgjøres av NBFs sanksjonskomitè, med evt bistand fra NBFs styre og administrasjon. NBFs sanksjonskomité skal bestå av 3 medlemmer; generalsekretæren i NBF, 1 person oppnevnt av dommerkomiteen i NBF og 1 jurist.
§ 6 Rett til varsling
(1) Så vel enkeltpersoner, klubber, kretser og grenkomiteer kan varsle om brudd på NIFs barneidrettsbestemmelser.
(2) Når forbundsstyret eller sanksjonskomiteen finner grunn til det, kan de selv ta opp et forhold til behandling.
§ 7 Frister
Varsel må inngis innen 14 dager etter at den berørte parten ble eller burde ha blitt kjent med forholdet. Sanksjonskomiteen kan likevel behandle et varsel som er inngitt etter fristen forutsatt et det foreligger særlige grunner. Varselet skal sendes skriftlig til forbundsstyret ved administrasjonen.
§ 8 Saksbehandlingen
(1) Sanksjonskomiteen skal snarest sende en kopi av varselet til den varselet gjelder med en svarfrist på inntil 3 uker. Gjelder varselet en klubb tilskrives klubbens styreleder med kopi til klubbens styre. Gjelder varselet et medlem over 18 år tilskrives medlemmet. Er medlemmet under 18 år tilskrives også foresatte.
(2) Vedkommende skal ved utsendelsen gjøres oppmerksom på at saken kan bli avgjort på grunnlag av varselet dersom svar ikke gis innen den fastsatte fristen.
(3) Enhver sak skal undergis en forsvarlig behandling, og avgjøres så raskt som mulig. Forbundsstyret kan innhente tilleggsopplysninger, men bare de bevis som foreligger i saken og som begge parter er gjort kjent med og er gitt anledning til å uttale seg om, kan legges til grunn for avgjørelsen.
(4) Avgjørelsen må begrunnes skriftlig.
(5) Ingen i sanksjonskomiteen kan være med på forberedelsen av saken eller avgjørelsen dersom det foreligger særlige grunner som er egnet til å svekke tilliten til dennes habilitet, jf. NIFs lov § 2-8.
§ 9 Underretning om vedtaket og ikrafttredelse
(1) Melding om avgjørelse og begrunnelsen for denne skal sendes den/de saken gjelder. Samtidig skal underretning gis om at avgjørelsen er endelig og ikke kan påankes.
(2) Sanksjonen trer i kraft fra den dato sanksjonskomiteen fattet avgjørelsen, med mindre komiteen bestemmer noe annet.