Satsing på klubbutvikling
Da det er et begrenset antall som får gjennomført dette i år - det gjelder "først til mølla" prinsipet.
Hva er Startmøte Klubbutvikling?
En klubbveileder kommer ut til klubben for å informere om klubbens muligheter i form av utdanningstilbud og tilgjengelige verktøy. Videre kjøres det en prosess der klubbens ståsted analyseres og klargjøres.
Vi ønsker å bidra til bevisstgjøring rundt de mulighetene klubben har. En klubbveileder informerer om tilgjengelige verktøy og utdanningstilbud slik at klubben blir bevisst på hvilken hjelp og muligheter som eksisterer. Sammen analyserer vi klubbens ståsted og lager en konkret fremdriftsplan. Alt dette gjør vi sammen med klubbens ressurspersoner. Ressurspersoner i denne sammenheng er alle, unge og gamle, som ønsker på bidra til å utvikle klubben. Dette er en engasjerende og motiverende prosess der klubben og dens medlemmer settes i sentrum.
Målet med møtet er å komme fram til konkrete tiltak i klubben for å få den til å fungere bedre og samtidig ivareta meldemmenes ønsker om aktivitetstilbud. Grovt sett er agendaen følgende:
v Info om Klubbguiden.no
v Resultat av kartlegging av klubben.
v Analyse av klubbens ståsted.
v Prosess for å komme frem til tiltak.
v Ferdigstilling av tiltaksplan.
Hva skjer i prosessen?
En klubbveileder fra vårt Forbund/Idrettskrets vil styre prosessen klubben skal gjennom.
Hensikten med møtet er å:
v ha dialog og prosess med klubben. Vi skal bistå og hjelpe
v engasjere og skape delaktighet blant medlemmene/deltagerne
v avdekke og bevisstgjøre behov i klubben
v formidle kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer
v finne konkrete tiltak for å bedre situasjonen
v finne en felles plattform for videre arbeid i klubben
v følge opp klubben
Hvor lang tid tar en prosess i klubbutvikling og hva koster dette?
Prosessen er gratis for klubben, Norges Bokseforbund dekker kostnaderne i forbindelse med møtet. Klubben må sette av fire timer og ordne et sted å være. Litt bevertning kan være med å skape en enda bedre prosess.
Hvem skal delta?
Klubben bør stille med minimum 8 deltagere. Disse bør representere flere grupperinger i klubben: aktive, styret, trenere, foreldre, ungdommer og andre kreative personer.
Hva trengs av forberedelser fra din klubb?
Denne informasjonen bør distribueres ut til deltagerne. Da er deltagerne klar over hva de går til. Dessuten bør alle tenke i gjennom:
"Hvordan vil jeg at klubben skal være i framtiden?"
Den som er ansvarlig fra klubbens side må sørge for at folk møter opp. Gi i denne forbindelse tidlig beskjed om tid og sted. Sørg for at alle får denne informasjonen og eventuell tilleggsinformasjon fra klubbens side. Vi må ha et sted å være og eventuelt bevertning.
Den ansvarlige i klubben står også for kontakten med klubbveilederen. Gjeldende utarbeidede visjon, mål eller målsetning samt handlingsplan bes tas med og kopieres opp (dersom dette finnes). Det er av viktighet at klubbleder eller en i ledelsen fyller ut kartleggingsskjema og sender det tilbake til klubbveileder i forkant.
Mvh
________________________________
Norges Kampsportforbund
Martin Kitel
Utdanningskonsulent
Tlf: 815 58 722
Mob: 920 14 595
Faks: 210 29 601