Markedskomiteen til NBF
Markedskomiteen til NBF gjør en del arbeid som ofte(st) ikke blir synliggjort. Dette er derfor et forsøk på å bedre vår kommunikasjon.
Markedskomiteen skal være deltagende i selve markedsføringen av vår idrett. Dette betyr bl.a.; skape blest om stevner, ideer til å avholde stevner, skaffe sponsorinntekter, profilering av utøvere. Markedskomiteen velges av NBFs styre og kan gjerne endre seg gjennom tingperioden. For tiden er disse medlemmer av komiteen; Henriette Birkeland Kitel, Nils Kapstad, Haktor Slåke og Svein Ivar Riiser (leder).
Markedskomiteen tar svært gjerne i mot ideer fra det enkelte ledd, den enkelte bokseinteresserte som mener å ha ting som bør være av interesse for idretten vår.
Utdrag fra komiteens møte den 4. mars 2006:
Markedsføring er forbundet med noe å markedsføre, et produkt. For oss er dette først og fremst jentene våre. Disse har internasjonal standard. På herresiden har vi kun 1 bokser av internasjonalt format, dvs. meget begrenset profilprodukt.
Klubber på lokalt plan må fremskaffe profiler, lage profiler for å få oppmerksomhet. Impuls for dette fra Martin Kitel (MK), oppfordring via internettsiden vår Svein Ivar Riiser (SIR)
Markedet for sponsorinntekter er snevert uten profiler på herresiden. Ingen avtaler har lyktes utover den sponsingen vi har via Fotballforbundet. På kvinnesiden har vi både kvalitet og profiler. Henriette har gjort en del på denne siden, har fått mye mediadekning. Kan vi få til spons på kvinnesiden (personlig eller til NBF ”kvinner”). Vi ser løpende på dette.
Internettsiden. NBF går mer offensivt ut og synliggjør seg og sine strategier etc. Dette et arbeid som nå er godt i gang, bl.a. med landslagstrener aktivt på siden. – Kommunikasjon er alltid et område for forbedrinig og derfor oppfordres styret til fortløpende og være initiativrike med å bruke dette mediet. Siden har vært i drift siden 2004 og bare i forbindelse med NBC 2006 var det 8000 treff!!!! – NM Sen. hadde 2500 søk bare på finaledagen - Lage en sak på siden om at NBF ”tross alt” gir mye informasjon via denne kanalen, mer skal komme (SIR)
Gjennomslagskraft. Det ble diskutert hvordan vi kan få gjennomslagskraft i medier. Her er vinkling avgjørende (se vellykket sak under NM hvor Henriette tok kontakt ad vinkling; Tvillinger). – Videre er det viktig hvem som gjør henvendelse samt hvilket kontaktnett vi har hos de vi ønsker å treffe. Her er arbeidet startet.
Lokalpresse og riksdekkende presse. Lokalpressen er godt ivaretatt via de lokale klubber. For markedskomiteen, NBF og Internettsideredaktøren vil det være en oppgave å tipse, gi informasjon til lokale arrangører/klubber i forbindelse med profilering av utøvere til et lokalt stevne, en lokal event som besøk av landslagstrener etc., etc. – Riksdekkende presse; Her er det svært viktig med vinklingen og med hvem som gjør henvendelsen (og hvordan).
Medlemsantallet i NBF og den enkelte klubb. Her har den enkelte klubb en jobb å gjøre. Oppfordringer gis fortløpende fra Gen.sek. Gi info om dette og om viktighetene av å ha, samt å registrere støttemedlemmer i medlemsmassen.
Markedskomiteen og breddeidrett for oss. Hva kan vi gjøre? Vi kan være ide-givere, pådrivere i å markedsføre diplomboksingen.
Boksing i bar overkropp (gutter). Dette tror MK kan være en profilering som vil gi oppmerksomhet samt vil stimulere den enkelte utøver i å vise seg frem. Foreslår derfor at NBF tar dette med til AIBA konferansen som forslag. Tas derfor opp på første styremøte som egen sak fremmet av markedskomiteen.
Publikumsstevner. Vi har få stevner med bred appell. Derfor desto viktigere at disse avholdes i lokaliteter med nødvendige fasiliteter samt god tilgang og kapasitet for publikum. Det er fremmet forslag til styret i sakens anledning.
Klubbdrakter. Dette en viktig del av den enkelte klubb og boksers profilering. Viser til innlegg av SIR ad dette på siden vår. Oppfordrer den enkelte klubb til å presentere seg på siden med en aktiv bokser fra den enkelte klubb iført klubbdrakt. Arbeid er allerede på gang for å gjennomføre dette på en praktisk måte.
Profileringer. Landslagstrener legger ut på siden som profilering av de bokserne vi har profileringsstoff for. Her er det allerede startet et arbeid.
Rangering. Det utarbeides 4 rangeringer pr. år. Selv med få kamper er dette ok å gjøre. Gir en god bakgrunn for engasjement.
Bladet Boxing kommer ut ca 14. april. Det skal ut 2 nummer pr. år slik aktiviteten er pt. Mars/april – og – oktober.
Tittelmatcher – matcher om tittel. NBF er allerede i god gang med å arrangere Nordiske Mesterskap. Komiteen ønsker styrebehandlet ”arrangere tittelmatcher i Norden”. Herunder også det enkelte lands mester for året. Disse kan utfordres av f. eks. 10 utfordrere vi har nordisk godkjent å ha på listen. Dette vil helt klart skape blest og interesse, et punkt som MK satser mye på å få gjennom i styret til NBF.
Med Hilsen
Svein Ivar Riiser
Leder Markedskomiteen