Hvordan det er å arrangere et stevne
OM Å ARRANGERE BOKSESTEVNE
I Drøbak bokseklubb har vi en rutine om å arrangere 2 stevner i sesongen, ett på høsten og ett i januar. Før sesongstart reserverer vi Frognhallen, før håndballen setter opp sine terminlister, vi sender brev til NBF, slik at dette kommer inn på terminlista så tidelig som mulig. Dette for å unngå at andre klubber arrangerer samtidig. Samtidig får legen beskjed om datoene, slik at han kan planlegge litt langsiktig.( Det er vanskelig å skaffe lege de siste 14 dagene.)
Feil e-postadresser
Ca. en måned før stevnet sendes innbydelser ut. Her kommer ett lite hjertesukk: Det er mange klubber som står oppført med E-post. Det viser seg at mange av disse e-postadressene ikke er riktige, eier har skiftet adresse, bruker ikke datamaskin osv. Så er det mange klubber hvor leder ikke har PC, eller følger med på hjemmesidene, så man kommer ikke utenom å sende ut 30-40 brev i posten. Vi bestiller også ca. 40 premier, som skal dekke begge av sesongens stevner.
Lite dommere
Så er det dommere. Jeg opplever at det er mange navn på dommere med dommerbok. Problemet er at ingen har tid. Det burde ikke være så vanskelig å kunne sette av 2 - 3 lørdager i året i nærområdet vis man mener noe med å ha dommerbok. Dette er også ett hjertesukk, fordi at man blir ikke god uten å dømme noen hundre kamper i året. Bokserne fortjener gode dommere og riktige avgjørelser. Det ligger altså litt og kanskje unødvendig arbeid i å ringe rundt og overtale dommere til å stille. Men noen stiller alltid opp, og det er også disse som dømmer mest og best.
Stevnet nærmer seg
Vi har etter hvert ett velsmurt funksjonærteam bestående av speaker, tidtager, starbokkontrollør og sekretær. Dette er faste folk som kontaktes i god tid før stevnet. Før helgen før stevnet forsøker vi også å få opp litt plakater. Har lagd en plakat på PC-en i A-4 som forstørres på kopimaskinen til A-3
Påmeldingsfristen settes til mandag før stevnet. På tirsdag begynner jeg å sette sammen kampene. Dette er ett møysommelig puslespill, da du kan ha 5-6 boksere i samme vekt og alder, men ingen passer til hverandre p.g.a ulikt antall kamper, vil ikke møte hverandre fordi de har møtt hverandre mange ganger før osv.
Jeg sitter stort sett i telefonen hele tirsdag og onsdag og snakker med trenere. Onsdag kveld skal kamplista være ferdig. De som ringer og skal melde på boksere på tirsdag eller onsdag, kommer ofte for sent, for da er de fleste kamper allerede avtalt. Disse får kun kamp hvis jeg fortsatt har "overskuddsboksere" som passer.
Torsdag sendes det pressemelding til lokalavisene om stevnet vedlagt utkast til kampliste, slik at vi kan få forhåndsomtale i avisen på fredag. NBF får også denne slik at den kan legges ut på forbundets utmerkede hjemmeside. Fredag skrives alle dommerskjemaer, slik at mest mulig er klart til stevnedagen.
Stevnedagen
Lørdagen er det dugnad hvor ringen skal opp og ned og tusen ting skal ordnes. Vi sender foran hvert stevne brev med hjem til foreldre, og det stiller gjerne et par, men denne gruppen er ellers ganske fraværende, som kanskje ikke er typisk bare for vår idrett? Så går stevnet sin vante gang. 15 - 20 kamper avvikles. Noen vinner og noen taper. Så gjenstår det å rydde ned ringen og ta seg en pust lørdag kveld.
Etterarbeide
Mandag prøver jeg å få unna etterarbeidet. Samleskjemaer skal skrives. Rapporter skal kopieres og inn til Forbundet. Jeg går igjennom alle dommerskjemaer og prøver å gi ros og ris skriftlig til alle dommere, mens kampene ennå er friskt i minnet.
Det siste hjertesukk: Vi skriver 21 januar, og dette er det andre boksestevnet på østlandet/Oslo-området denne sesongen. Det første var i november i Drøbak. Nå må flere klubber begynne å arrangere stevner, ellers er jeg redd at vi ikke klarer å levere boksere som kan videreutvikles mot større (internasjonale) oppgaver.
Hilsen Klaus Bareksten