Hvor er profilene?
Norske profiler innen boksesporten
En viktig oppgave for markedskomiteen i NBF er å presentere profiler overfor sponsorer og mediene.
En profil er noe langt mer enn en som kan bokse. Utøveren må også ha karisma, hva nå det måtte være.
Vi snakker ofte om bokser nn at han/hun er en meget bra bokser, men at vedkommende ”er for ordentlig”. Med det menes at personen er for anonym, det mangler egenskaper hos vedkommende som er av interesse for medieoppslag.
En person innen vår idrett sa en gang til meg at all oppmerksomhet er av det gode. Dette utsagnet deler ikke jeg, boksere som profileres gjennom kriminalitet kan jeg ikke se kommer vår idrett til gode.
Vi har helt sikkert profiler innen vår idrett. Disse ønsker vi å presentere. Jeg har lenge uttrykt at et mål må være å få ”folk flest” i vårt land til å kunne navnet på flere gode, norske boksere.
Dette er en oppgave som starter på klubblokale og i samarbeid med klubbtrener. Det er for den enkelte utøver viktig å markere seg i sitt miljø, her har han/hun gjennomslagskraft. Noen klubbtrenere er veldig flinke til å få frem sine utøvere i mediene. Her kan andre ledere lære mye, spør de som får det til; Hvordan gjør dere dette?
Markedskomiteen holder på å etablere et kontaktnett til pressen, her svært viktig lokalpressen over det ganske land. Dette vil være til nytte der hvor kontakt ennå ikke er etablert. Der hvor dere har god kontakt; Gi oss tips om dette.
Til bokseren; Det er helt sikkert mange sider ved deg som er av interesse for andre. Vis sidene dine slik at mange blir oppmerksom på deg. Send opplysninger om deg til aviser, til oss.
Til klubbtreneren; Jeg vet at nettopp du har boksere som har karisma og som vil være gode profiler for synliggjøringen av vår idrett. Vær aktiv på å utvikle også denne siden av utøveren.
Jeg gleder meg til å se hvilke profiler vi i løpet av sesongen kan presentere for ”folk flest”.
Med ønske om en glad dag,
Svein Ivar Riiser